måndag 18 oktober 2010

Avfall blir konst blir performancegrupp

För att spinna vidare på förra inlägget så var det jag möttes av på fredagen när jag kom efter lunch ett frenetiskt byggande av skräp. Avfall som skulle gestalta ett samhälle. Måndagen och tisdagen skulle nyttjas åt att bygga ett individuellt samhälle utifrån ett ord. Jag själv valde ordet struktur och ville med det valet symbolisera ett strukturerat samhälle vars symmetriskt fyrkantiga skal försöker skydda det innersta i varje människa men misslyckas eftersom att skyddet är mycket bräckligt. Jag fattar inte själv vad jag menar men det låter faktiskt jävligt djupt och då brukar det väcka en och annan tanke... 


Det jag slogs av när vi byggde våra samhällen är genusperspektivet(observera att jag entrar VG-nivå här). Tjejer och killar skulpterar på olika sätt. JAG TYCKER att killar är mer "hafsiga" i sitt skapande medan tjejer är väldigt noga och är måna om att det skall bli fint(denna teori inkluderar inte dig Oskar och jag blev imponerad av din precision). Men varför är det ofta så att tjejer vill göra "saker"(kreativa skapelser, tänk tillbaka på slöjd och bildlektioner under ert liv)(musik är inte en fysisk skapelse, okej svängningar i atmosfären är fysiska faktum men jag menar bestående konstverk som går att ta på) med större omsorg och med större...vad ska man säga, självutlämning. Det är precis som att höger hjärnhalva hos kvinnan är större, eller mer medveten. Detta är något jag är väldigt avundsjuk på. Varför kan inte jag skapa visuella ting med finess och integritet?
Får hoppas att man blir duktig på bild och form i nästa liv...


Det var i alla fall mycket roligt att höra hur folket i klassen hade tänkt med sina samhällen. Skall jag framföra någon kritik tycker jag nog att samhällena skulle speglat vårt nuvarande samhälleliga klimat. Jag gjorde som sagt ett tafatt försök med ett visst mått av substans.


För att återgå till mitt samhälle ville jag att det skulle symbolisera det samhälle vi sett sen 19 september.
Som jag upplever det lever vi i ett samhälle som är extremt strukturerat och där alla mer eller mindre är trygga. Samhället strävar efter att vara symmetriskt i min mening, alla oavsett bakgrund skall få samma förutsättningar. Jantelagen är symmetrisk, dvs inget skall sticka ut och bli självständigt. Man är en byggsten i ett stort symmetriskt system.  Det som dock händer när ett parti som SD blir verklighet är att det där innersta samvetet människor har skadas. Folk som tror att vi i säkra trygga Sverige är oantastliga och en förebild för många(alla) andra länder blir varse om att "skyddet" i samhället kanske egentligen inte är så starkt(garnet som skyddar plastmuggarna). Vårt samvete får sig en törn över en natt. OBSERVERA att detta är en analys byggd utifrån en subjektiv instinktiv känsla och inte någon djupare politiskt analys.


Nästföljande moment var att i grupper välja ut varsitt ord som kommit fram under redovisningen av samhällena och uttrycka detta ord i en performance. Mer om detta i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar